chia_mag_Inecto

Ki chia mag, de erős

A chia mag, a spanyol zsálya- egy Mexikóban és Délkelet-Amerikában őshonos sivatagi növény- termése. Jótékony hatásait nem ismervén sokáig állateledelként hasznosították, ám a közelmúltban végzett kutatások eredményeképp fogyasztói köre igen csak kiszélesedett.

A chia mag kiváló tápanyagforrás. Számos esszenciális szírsavat, fontos rostokat, omega 3-6 zsírsavakat, antioxidánsokat, aminosavakat és fehérjéket tartalmaz. Ugyanakkor ásványi anyagokban is bővelkedik, mivel található benne kálcium, kálium, vas, foszfor, cink, mangán, molibdén, magnézium, bór, niacin, folsav és B12-vitamin is.

Ezek miatt kiválóak élettani hatásai. Magas omega-3 zsírsavtartalmának és kiegyensúlyozott omega-3-omega-6 zsírsav arányának köszönhetően hozzájárul a bőr, haj és körmök egészségéhez, valamint megelőzi a szív- és érrendszeri megbetegedések kialakulását. Ezek mellett hozzájárul az immunrendszer tökéletes működéséhez. Csökkenti a koleszterin szintet, a vérnyomást és gyulladáscsökkentő hatású. Az omega 3-6 zsírsavak szükségesek az agy- és idegsejtek, a látóhártya működéséhez, így a chia mag javítja a koncentrációs képességet is. Csökkenti ugyanakkor a cukorbetegség mellékhatásait, és hatékonyabbá teszi az anyagcserét.

Antioxidánsai lelassítják az öregedési folyamatokat, csökkentik a krónikus betegségek tüneteit, és lekötik a szabad gyököket, így megelőzve a rákos megbetegedéseket. Megakadályozza ugyanakkor az olyan degeneratív betegségek, mint például az Alzheimer-kór kialakulását is.

ALA zsírsavai növelik a jó koleszterin szintjét. Oldhatatlan rostjai pedig alacsonyan tartják az inzulin szükségletünket, javítják az emészétést, segítik a tápanyagok felszívódását, mivel lassan emészthetőek. Teltségérzetet okoz, ezért érdemes beépíteni súlycsökkentő diétákba is. A fogyásban, vagy súlyunk megőrzésében az is segít, hogy nagy mennyiségű vizet képes magába szívni. Vízzel érintkezve zselés állagú lesz, eltelít, elmulasztja a gyomorégést és nyugtatja a felfúvódott beleket, és kiegyensúlyozza a vércukorszintet is.

Fehérje és ásványi anyag tartalma miatt az alvás minőségét is javítja. E mellett nagyon ajánlott sportolók és testépítők számára is táplálékkiegészítőként, mivel növeli az állóképességet és segíti az izmok regenerálódását.

A vegán étrend fontos részét képezheti, mivel helyettesíti a halolajban fellelhető omega 3 zsírsavat. Mindemellett vízbe áztatás utáni zselés anyagként a tojást helyettesítendő is használhatjuk.

Felhasználási lehetőségei

Fontos tény, hogy a chia mag főzés, sütés hatására sem veszíti el antioxidáns tartalmát, így bátran hozzáadhatjuk akár levesünkhöz sűrítőanyagként, süteményekbe, pudingokba, salátákhoz, vagy akár ledarált formában lisztként is süthetünk belőle. Gluténmentes étrendbe is tökéletesen beleilleszthető. Ugyanakkor fogyasztható akár csíráztatva vagy teaként is. Enyhén mogyorós íze számos ételhez jól passzol.

Végül szeretnék megosztani veletek egy ízletes pudingot, melyet bármikor elkészíthettek. Finom és egészséges desszert.

Chia puding málnával

Hozzávalók:

400 ml kókusztej

5 evőkanál chiamag

1 teáskanál nádcukor,

200 g málna(esetleg eper)

1 fél citromból nyert citromlé

chia mag_málna_puding

Elkészítés:

A tejet, chia magot és az édesítőszert összekeverjük egy tálban, majd minimum 8 órán át állni hagyjuk a hűtőben.

1-2 óra után meg lehet keverni, de ha nem, akkor sincs gond. A chia magok megszívják magukat nedvességgel, és nagyon jó, puding állagú desszertet kapunk.

Ízesítsd nyers gyümölccsel vagy a málna-/eperszósszal. Utóbbihoz egy kis lábasban 2-3 perc alatt forrald fel a gyümölcsöt a citromlével.


Post Author: blog_admin

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.